AMSTERDAM, 24 januari 2023 - Het jaar 2022 gaat de boeken in als het jaar waarin de gasprijzen een recordhoogte bereikten. In moeilijke tijden worden er vaak creatieve oplossingen gevonden. Zo gingen Nederlanders massaal op zoek naar alternatieven voor gasverwarming. Een van de dingen waar mensen mee aan de slag gingen was isoleren. Praxis zocht daarom uit hoe het online zoekgedrag omtrent isolatiemogelijkheden ervoor stond in 2022.

Een recordaantal online zoekopdrachten naar isolatiemogelijkheden

In 2022 werd er bijna 4 miljoen keer via Google gezocht naar isolatiemogelijkheden. In 2019 waren dit nog 1,9 miljoen zoekopdrachten. Hiermee is het aantal dus in drie jaar tijd ruim verdubbeld. Ook als we 2022 vergelijken met het jaar daarvoor zien we een toename van ruim 30% in het aantal zoekopdrachten. In 2022 begon de zoektocht naar isolatiemogelijkheden al in augustus en de piek vond plaats in september. Dit is opvallend, aangezien de zoektocht naar isolatiemogelijkheden de afgelopen jaren in september begon en de piek pas later in het jaar werd bereikt. Een logische verklaring kan zijn dat energiebesparing meer in de belangstelling stond door de recordhoogte van de gasprijzen.

Bron: Google Keyword Planner

Radiatorfolie het populairst in de zoektocht naar isolatiemogelijkheden

In 2022 gingen Nederlanders het vaakst in Google op zoek naar radiatorfolie: ruim 435.000 keer. September spande hierbij de kroon. Er werd namelijk 135.000 keer gezocht naar radiatorfolie. Dit is 19 keer meer dan in 2021. Naast radiatorfolie, waren er nog twee isolatiemogelijkheden populair in Google, namelijk tochtstrips en een spouwmuurisolatie. Hier werd in 2022 respectievelijk 233.000 keer en 225.000 keer naar gezocht volgens data uit Google Keyword Planner.

Bron: Google Keyword Planner

Piek voorbij, maar het aantal zoekopdrachten blijft hoger

Vanaf oktober 2022 was het aantal zoekopdrachten naar isolatiemogelijkheden weer lager dan september 2022, maar was het aantal nog steeds hoger dan de jaren ervoor. Een eerdere grote stijging van de zoekopdrachten naar isolatiemogelijkheden vond plaats in oktober 2021. Toen was er een stijging van 84% aan zoekopdrachten ten opzichte van oktober 2020. Toch was de piek niet zo hoog als in september 2022.

Sinds 5 jaar nog nooit zoveel interesse voor radiatorfolie

Volgens Google Trends bereikte de trendlijn een piek in de periode tussen 25 september en 1 oktober. Dit is vlak voordat het prijsplafond op 4 oktober 2022 werd ingevoerd. In de zoektocht naar radiatorfolie in 2022 is het de provincie Drenthe die aan kop gaat. Deze provincie wordt nauw gevolgd door de noordelijkste provincie Groningen. Friesland en Limburg pakken een gedeelde 3e plaats.