AMSTERDAM, 7 mei 2021 – Halverwege maart 2020 verkeerde Nederland in een gedeeltelijke lockdown. Omdat er vrij weinig andere dingen mogelijk waren, gingen veel mensen aan het klussen. Praxis heeft aan de hand van een onderzoek van USP Marketing Consultancy uitgezocht hoe klussend Nederland zich verhoudt tot de rest van Europa. Het onderzoek is uitgevoerd onder 2.201 respondenten. Wat direct opvalt is dat de Nederlander in januari 2021 7% meer aan woningverbetering deed dan de gemiddelde Europeaan. Nederland gaat ook op kop wat betreft de procentuele toename van uitgaven aan woningverbetering in 2020 ten opzichte van 2019. Maar welke leeftijdsgroep is het meest enthousiast over woningverbetering? En gaat men in 2021 vrolijk door met al het geklus? Dat én meer zocht Praxis uit.

De doe-het-zelver werd in de Nederlander aangewakkerd

Vanaf maart 2020 zaten we meer thuis en werden we geconfronteerd met de, vaak uitgestelde, klusjes in en rondom het huis. Dat merkten we ook bij Praxis, Corine Duchenne, Algemeen Directeur Praxis: “Geen tijd was geen excuus, want die was er ineens in overvloed. Dus sloegen Nederlanders massaal aan het klussen en zagen we een stijging in het aantal verkopen en bezoekers. In de weekenden zagen we zelfs omzetten die we normaal alleen tijdens top weekenden, bijvoorbeeld rond de feestdagen, zien.” Deze drukte is ook goed terug te zien in de cijfers. In mei gingen Nederlanders zelfs samen met de Spanjaarden op kop wat betreft de toename in tijd die aan woninverbetering werd besteed sinds COVID-19.

In augustus nam onze ‘klus zin’ een beetje af, terwijl onze mede Europeanen vrolijk verder klusten. In januari 2021 begon het klushart van de Nederlander weer sneller te kloppen: bijna één op de drie Nederlanders deed in die periode meer aan woningverbetering dan gewoonlijk. Dit is 7% meer dan de gemiddelde Europeaan.

De millennials ontwikkelen een nieuwe hobby tijdens de lockdown

We kunnen dus wel concluderen dat COVID-19 de klusgekte in Nederland goed heeft aangewakkerd. Vooral bij de millennials: bijna één op de drie millennials geeft aan dat zij vaker aan woningverbetering doen sinds COVID-19. In de maanden mei en januari zie je bij de millennials een piek in het aantal mensen dat aangeeft meer aan woningverbetering te doen sinds COVID-19. Dit zijn precies de maanden dat we in Nederland in een lockdown verkeren, waarin de horeca, sportscholen en ander vermaak gesloten zijn. Grote kans dat dit voor de millennials hét moment was om een nieuwe hobby te ontwikkelen: klussen. De leeftijdsgroep die minder vaak aan woningverbetering doet sinds COVID-19, is de 55-plusser, met slechts 14%.

Maar vinden de millennials al dat klussen ook echt leuk? Het antwoord is ja! Naast dat de frequentie woningverbeteringen is toegenomen onder deze groep, hebben de millennials en masse een grotere passie voor woningverbetering ontwikkeld sinds de pandemie. Maar liefst 62% van de millennials besteed meer tijd aan het nadenken over toekomstige woningverbeteringen sinds de pandemie. Verder is een ruime meerderheid van de millennials meer op zoek naar inspiratie en wordt er ook nog eens meer online gezocht naar producten voor woningverbetering sinds COVID-19.

Nederlanders gierig? Niet als het gaat om woningverbetering

Binnen Europa zijn de gemiddelde uitgaven aan woningverbetering met 4% gestegen ten opzichte van 2019. In Nederland is de procentuele toename van de uitgaven een stuk hoger dan bij de gemiddelde Europeaan, wel meer dan vier keer zo hoog! Het feit dat Nederland op kop gaat wat betreft de toename aan woningverbeteringen sinds de pandemie, is dus ook in de portemonnee terug te zien. Of de klussen nu worden uitbesteed of de consument er zelf een verfroller bij pakt: we kunnen er niet omheen dat Nederland de grootste procentuele toename heeft op het gebied van uitgaven aan woningvebetering.

Nog niet uitgeklust in 2021

Veel consumenten zijn voorlopig nog niet klaar met de woningverbeteringen. Meer dan een vijfde van de Europese consumenten verwacht ook in 2021 meer geld uit te geven aan woningverbetering. In Nederland verwacht iets meer dan de helft van de consumenten hetzelfde uit te geven als in 2020. Met oog op het feit dat Nederlanders in 2020 de grootste toename in klusuitgaven hadden, betekent dit dat ze ook in 2021 de hand niet op de knip zullen houden. 17% van de Nederlanders verwacht in 2021 meer uit te geven en 4% verwacht juist minder uit te geven. Eén ding is zeker: er zijn weer heel wat woningen die een opknapbeurt gaan krijgen in 2021.

Onderzoeksverantwoording
De resultaten zijn afkomstig van het onderzoek ‘The COVID-19 Impact on the European Home Improvement Market , Januari 2021’ van USP Marketing Consultancy. Het onderzoek is uitgevoerd onder 2.201 respondenten.